Pracovní vyučování dává příležitost vyzkoušet teoretické poznatky v praxi. Procvičit si fyziku i své manuální dovednosti.
Auta na vlastní pohon, fotografie
Přesně to udělali kluci z osmých tříd pod vedením pana učitele Milana Foltýna. Ve fyzice se učili o polohové a pohybové energii a tak si sami navrhli a postavili vozítka, která polohovou energii přeměňují na pohyb. A návrhy byly opravdu originální. Některá vozidla jedou na závaží, které roztáčí kola, jiné na vlastnoručně vyrobenou pružinu, další jsou poháněna gumičkou.
Prostě, pěkná práce.
Ještě se pokusíme spočítat práci a energii.
A= F.s; Wp=mgh; Wk=1/2(mv2 )
Pak pomocí technického kreslení narýsujeme technické výkresy vozidel a jdeme na patentový úřad J.
Pečení štrúdlu, fotografie z vaření
Když děvčata vaří, bývá při tom vždy dobrá zábava. Když se pustila do pečení štrúdlů, bylo to napínavé. Pekly se štrúdly tří příchutí: kokosové, s vlašskými ořechy a s hrozinkami. Těsto si děvčata vyrobila vlastní, i když jsme měli při jeho „hňácání“ obavy, zda jablka ze štrúdlu nevytečou. Vše ale dobře dopadlo. Vizuálně byly štrúdly nádherné a chutnaly opravdu výtečně.
Výroba krychle, fotografie
Když v šesté třídě probíráme objemové jednotky, můžeme si o nich povídat, sáhnout si na model nebo si je vyrobit. V rámci pracovních činností jsme řezali, pilovali, měřili, vrtali a lepili. Výsledkem byl reálný 1 dm3, který si všichni velmi dobře osahali a odnesli domů.
Periskop, fotografie z práce
Kdo by se někdy nechtěl podívat za roh. Kdo by nechtěl někdy zůstat zcela utajen. Tak jsme se pustili do výroby periskopu. Kluci znali princip zobrazování na rovném zrcadle z hodiny fyziky. Úhel odrazu se rovná úhlu dopadu. Při výrobě si kluci ověřili, jak důležité je přesné měření a kolik ušetří času a práce, když si vše dobře dopředu rozmyslí. Ve většině případů se periskop vydařil.
Děvčata vyráběla japonský svícen, viz fotografie
0 komentářů